zaterdag 24 januari 2015

Terugblik week 4

Vorige week dus mijn eerste bestuursvergadering van Badminton Nederland en nu het jaar helemaal weer los is, is de berichtenstroom niet meer te stoppen. Want naast de maandelijkse bestuursvergaderingen wordt er enorm veel geregeld en besproken via mail. Ik vraag me dan ook wel eens af hoe men dat vroeger deed, in de tijd dat email er nog niet was. Mijn vader heeft vroeger in het bestuur gezeten van een voetbalclub en toen draaide het ook, helemaal zonder mail. Niet dat ik het erg vind, want tijden veranderen en de huidige technologische ontwikkelingen maakt het mogelijk om constant met elkaar te communiceren en dus snel te schakelen. Ik vind het wel leuk eigenlijk.

Ontwikkelingen binnen de badmintonsport gaan de komende tijd ook vele veranderingen tegemoet. Vorige week liet ik een filmpje zien over de colonne pinguïns waarbij er eentje uitstapt en een nieuwe colonne begint. Dat roept weerstand op, veel weerstand soms, maar als we niet veranderen en steeds maar vasthouden aan datgene wat we vroeger ook al deden, dan missen we de boot volledig. De maatschappij veranderd, dus moeten we mee veranderen. Je kunt wel met iedereen meepraten dat het allemaal niet meevalt en bij elkaar daarvan de bevestiging zoeken, maar daar ga je het dan niet mee redden. De handen moeten uit de mouwen en je moet zoeken naar kansen die aansluiten bij de veranderende maatschappij, waar je zelf overigens een onderdeel van bent.

Volgende week zijn de Carlton Nederlandse Kampioenschappen in Almere. De vaderlandse top gaat met elkaar de strijd aan om de felbegeerde Nationale Badminton Titels. Tijdens de Carlton Nederlandse Kampioenschappen zal ik zaterdag aanwezig zijn. Dan ga ik mensen ontmoeten, afgevaardigden van Badminton Nederland bijvoorbeeld. Deze groep mensen heeft vorig jaar het Visiedocument A Clear Future een go gegeven en de eerste contouren worden zichtbaar. Een verandermanager en een communicatiemanager worden/zijn aangesteld om het gehele proces vorm te geven en te managen. Over een half jaar moet het dan voor een groot deel staan, en natuurlijk staan we dan pas een het begin van een fonkelnieuw tijdperk.
Scepsis is er ook natuurlijk, oftewel de weerstand die we terug zagen in het filmpje met de pinguïns. We zullen door moeten zetten, vasthouden aan de ingeslagen weg, communiceren en communiceren en communiceren. Steeds maar weer laten weten waar we staan, wat we doen en wat er gaat gebeuren.

De Bossche Badminton Dagen staan ook voor de deur. In de regio 's-Hertogenbosch zal naast de carnaval ook de badmintonsport enorm dominant aanwezig zijn midden februari. De voorbereidingen zijn al maanden in volle gang, maar nu het uur u nadert neemt ook de spanning toe want gaat het allemaal wel lukken? Is alles onder controle? Zo gaaf om te zien dat er gelukkig meer mensen zijn die dezelfde passie in hun hobby leggen en er vol voor gaan. Het gaat een succes worden. De badmintonwereld zal gaan zien dat de finale om de strijd om het landskampioenschap van de Carlton Eredivisie meer wordt dan alleen die wedstrijden kijken. Daar gaan we de norm neerzetten voor de toekomst. Alle ogen zijn gericht op dat TOP-event. Wellicht is het goed als de sceptici daar ook eens naar toe komen, want we zullen er echt met z'n allen vertrouwen in moeten hebben dat het anders gaat worden de komende tijd. En ja, dat gebeurd niet van vandaag op morgen, dat heeft tijd, heel veel tijd en energie nodig.
Om een indruk van de mogelijkheden van de Maaspoort Sports & Events goed in beeld te krijgen, ga ik aanstaande dinsdag naar een Europacup wedstrijd kijken van SPM Shoeters. Dan kan ik zien, meemaken en beleven hoe men de Maaspoort Sports & Events op z'n kop zet zodat we dat mee kunnen nemen naar de Carlton Eredivisie Finale. En vrijdag ga ik naar het 'S-PORTCAFÉ alwaar de thema's sponsoring en crowdfunding op het programma staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *