zaterdag 10 januari 2015

Terugblik week 2 met oa BBF Bestuursvergadering

De feestdagen zijn weer achter de rug, de maatschappij gaat weer op volle toeren draaien en dus komt ook het badmintonwereld weer achter de gordijnen vandaan. Zondag 4 januari werd in Schaijk het Dikke Buiken Toernooi gespeeld van BV De Klapper. Al jaren is dit een geweldige aftrap van het nieuwe jaar en met 105 inschrijvingen weer op en top bezet. Samen met BBF Toernooileider Roland van Boekel ben ik er langs geweest om sfeer te proeven en mensen te ontmoeten. En met zoveel inschrijvingen en een super ervaren toernooi organisatie kan niet anders worden geconstateerd dan dat het weer lekker liep. Uiteraard werden er naast de dagprijzen ook weer punten verdiend voor de Hebris Senior Tour.

Een drukke week stond voor de boeg. Maandag na afloop van de werkdag mijn eerste vergadering bij Badminton Nederland. Ik ben er aangeschoven en uiteraard hoor je dan van alles en kun je nog lang niet alles plaatsen, veel vragen dus. Heel prettig is wel te kunnen constateren dat ik heel erg warm ontvangen ben, maar ik had ook niet anders verwacht. En dat er nog heel, heel veel te gebeuren staat is ook een feit. En daar heb ik ook enorm veel zin in. Hoe, wat, waaraan en waaraf zal de tijd leren. Gezien het mailverkeer wat de afgelopen week op gang is gekomen, ben ik er van overtuigd dat wanneer ik een paar maanden verder ben, een goed beeld kan vormen en dat mijn inbreng steeds substantiëler zal gaan worden.

Na afloop hup de auto in en naar huis want daar zou ik Bart-Jan den Hollander van Ik Hou van Badminton ontvangen. Hij wilde graag een interview afnemen vanwege mijn nieuwe aanstaande uitdaging bij Badminton Nederland. En natuurlijk kan ik nog weinig zeggen over het reilen en zeilen bij Badminton Nederland, simpelweg omdat ik daar nog veel te weinig over weet. Maar dat ik een uitgesproken visie heb en dat ik binnen de Bossche Badminton Federatie inmiddels de nodige initiatieven hebben ondernomen, staat wel als een paal boven water. Het concept van het interview was leuk bedacht; we hebben een soort van wedstrijd gespeeld waarbij we successen boekte maar ook tegen tegenslagen aan liepen. Bart-Jan is het interview aan het verwerken tot één geheel en begin komende week zal deze online komen en kun je die via de diverse kanalen aanschouwen.

Dinsdagavond was ingeruimd voor  het brede overleg voor de steeds dichterbij komende Bossche Badminton Dagen met de daaraan afsluitende Finale Carlton Eredivisie. Zo gaaf om te zien dat de plannen steeds meer in de afrondende fase terecht komen. Het programma voor de Bossche Badminton Dagen staat vast, de uitnodigingen naar de scholen de deur uit. Voor het G- en Aangepast Badminton is in overleg met Luc van Eerd van de gemeente 's-Hertogenbosch een plan van aanpak gemaakt over hoe dit thema in te vullen. Lag vorig jaar de focus op deelnemers, nu ligt de focus meer op de begeleiders en dergelijke van die doelgroepen. Daarmee laten we ze zien dat ondanks beperkingen, er heel erg goed te sporten valt, en dan met name badminton natuurlijk. De precieze invulling voor het BCH/BBF Friendstoernooi wordt nog uitgewerkt.
De Finale van de Carlton Eredivisie, waarbij de landskampioen bekend wordt, gaat een evenement worden zoals nog nooit in Nederland is georganiseerd. Vaak hebben jullie dit van mij al gehoord maar ook dit wordt steeds concreter. Ik heb aanstaande maandag een overleg met mijn collega's van Technische Unie 's-Hertogenbosch om de precieze invulling te bepalen namens Thuiscomfort.nl. Dan kan alles over gedragen worden aan Actorion, die de verdere organisatie op zich neemt. Zij zullen ook de diverse doelgroepen benaderen om nog meer bezoekers te krijgen. En ja,  als plannen steeds concreter worden, komen ook steeds weer nieuwe plooien omhoog die glad gestreken moeten worden. Veelal ontstaan die door onduidelijkheden wat weer niet zo vreemd is, want met vijf verschillende partijen in de alliantie, is dat niet te voorkomen. Maar de alliantie Bossche Badminton Federatie, BCH, Badminton Nederland, Maaspoort Sports & Events en Actorion zullen er alles aan doen een event neer te zetten die ook financieel verantwoord is. Want juist de ambitieuze plannen vergen de nodige middelen en die gaan ook gerealiseerd worden. Juist daarom is gekozen voor een compleet nieuw concept met twee themamarkten. Wordt vervolgt zullen we maar zeggen.

Op naar de woensdag waar het BBF Bestuur bij elkaar kwam. Voor mij dus de laatste bestuursvergadering. En we hebben dus ook nader gesproken over de invulling van mijn rol als ambassadeur. Voor de BBF Denktank gaan we een digitaal platform opzetten. Hiervoor heb ik bij onze webmaster Jesse Jansen wat informatie opgevraagd en we gaan een breed forum opzetten. Dan kunnen we ook de mening vragen van iedere badminton liefhebber. Daarnaast maken we daar dan een besloten groep aan voor de BBF Denktank. Daar kunnen we dan de ideeën met elkaar delen en digitaal bespreken. Dan hoeven we lang niet zo frequent bij elkaar te komen als we nu deden. Dan kunnen we dat naar wens alsnog inplannen.
Vorige week informeerde ik jullie dat we een belronde hadden gedaan naar alle verenigingen en dat daar ook de nodige zorgelijke signalen werden ontvangen door ons. Daar hebben we als BBF Bestuur ook bij stil gestaan. En natuurlijk komt daar geen pasklare oplossing uit voort, want als het allemaal zo simpel was, dan had de hele sportwereld dat al gedaan. Maar wil men het tij keren, dan zal men de noodzaak er van in moeten zien en actie moeten ondernemen. De verenigingen waar zorgen zijn worden vaak gerund door één of twee bereidwilligen en de overige leden vinden het allemaal wel goed. En omdat die mensen de zaak niet willen laten klappen, proberen ze zo goed en kwaad als het gaat te zorgen dat het door gaat. Maar de neerwaartse spiraal zal daar niet mee gekeerd worden. In het meest ongunstige geval zal de club ophouden te bestaan omdat er simpelweg te weinig leden over blijven. Om dat besef bij de leden van de verenigingen aan het licht te krijgen, ga ik een presentatie maken waarin we de leden van de vereniging proberen te laten inzien, dat als ze niet meehelpen er iets van te maken, de vereniging drastische beslissingen zal moeten nemen. En dan zullen er zijn die denken dat ze dan gewoon ergens anders gaan badmintonnen. Maar ja, als ze daar de handen ook niet uit de mouwen steken, zal daar ook de stekker uit getrokken worden. Maar ja, dan ga je toch weer ergens anders spelen? Zeker, dat is een oplossing, maar op een gegeven moment kan men 40 kilometer rijden om even te gaan badmintonnen. Oftewel de recreant haakt af. Stopt met badmintonnen en gaat op de bank zitten kniezen en klagen. We willen met die presentatie proberen de leden te laten inzien dat er echte noodzaak is om aan te pakken. En als iedereen meehelpt, dan is het ook allemaal niet zoveel werk en heeft iedereen er plezier van.  En ja, daarmee heb je dan nog geen aanwas van nieuwe leden, maar er ligt dan wel een basis om daar ook over na te denken.
We hebben ook nog even bij de nieuwjaarsborrel stil gestaan, want er was twijfel of we dit wel door moesten laten gaan vanwege de geringe aanmeldingen. Maar een snelle inventarisatie leerde ons dat het allemaal nog niet zo somber is gesteld met de aanmeldingen. We gaan er vanavond, zaterdag 10 januari, dus een mooi en goed samenzijn van maken. De aanwezigen even bijpraten over de stand van zaken, waarbij de door mij eerder beschreven zorgen zullen worden aangehaald maar zeker ook de geboekte successen en plannen die aanstaande zijn. De nieuwjaarsborrel moet een traditie gaan worden, waarbij verenigingen hun verhaal kwijt kunnen aan het bestuur en aan elkaar. Verre doelen bereiken we immers alleen maar samen. Oh ja, we delen de nieuwsbrief uit en geven de aanwezige verenigingen extra exemplaren mee om te verdelen onder de leden. Middels die nieuwsbrief willen we de leden informeren over wat er allemaal besproken is tijdens de bestuursvergadering zodat men betrokken blijft en men weet wat er allemaal achter de schermen gebeurd.
En passant is ook gesproken over een veranderende opzet voor de competitie. Diverse opties zijn besproken en deze gaan we verder uitwerken.  Deze gaan we dan delen binnen de BBF Denktank en verder uitwerken zodat hier tijdens de ALV over gestemd kan worden.

Dan ga ik me nu maar voorbereiden op de nieuwjaarsborrel. Even wat punten op een rij zetten die vanavond niet vergeten mogen worden. Contact zoeken met Jesse voor het opzetten van het forum en de certificaten van de kampioenen lamineren zodat deze ook uitgereikt  kunnen worden. En volgende week maandag wordt dan een grote dag voor mij: Nieuwjaarsreceptie Badminton Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *