zaterdag 21 april 2018

Waar ben ik nu mee bezig?

Inmiddels is het gelukkig weer wat rustiger aan het badmintonfront voor mij. Na een enorm roerige periode kan ik nu wel stellen dat ik weer energie heb om iets voor onze mooie intensieve life time sport te doen. Natuurlijk was ik er even helemaal klaar mee en mijn grootste teleurstelling is dat ik het niet voor elkaar heb gekregen de mensen te overtuigen van mijn visie hoe het tij te keren. Dat zal onervarenheid geweest zijn, of misschien wel naïviteit. Feit is dat het tij nog niet gekeerd is maar dat er gelukkig wel een nieuwe bondsvoorzitter benoemd is. Maar ook de BBF is volop in ontwikkeling, want het moge duidelijk zijn dat die organisatie niet rouwig was om mijn vertrek als bestuurslid van Badminton Nederland, want dat biedt ruimte om ze weer intensiever te helpen.

Bossche Badminton Dagen en finale eredivisie
Inmiddels zijn de Bossche Badminton Dagen met aansluitend de finale van de eredivisie al enkele jaren een super mooi event in de Maaspoort Sports & Events te 's-Hertogenbosch. Alle voorgaande jaren heb ik me daar ook voor ingespannen, echter heb ik me voor de editie van dit jaar teruggetrokken. Ik had geen zin om mensen van Badminton Nederland te treffen die me enorm teleurgesteld hebben. En dat terwijl het enthousiasme van de medewerkers van Maaspoort Sports & Events en de vrijwilligers van de BBF er vanaf spatte. Ik zou mezelf een ware eikel gevonden hebben, als ik geen waardige opvolgers had gezocht. En in de personen Sabine van der Wal en Hennie Bruurmijn hebben we jonge enthousiaste vrijwilligers weten te strikken die het overgenomen hebben van Roland van Boekel en mij, want ook Roland had teveel negatieve ervaringen vanuit voorgaande jaren en had zich terug getrokken. Natuurlijk hebben Roland en ik de nieuwe vrijwilligers gesteund en het zaakje keurig overgedragen. We hebben ze niet laten zwemmen. Zo heeft de BBF dus zijn verantwoordelijkheid genomen en zich een betrouwbaar partner getoond in dit project. 

Ik ben dus niet betrokken geweest bij de organisatie en ben zelfs niet naar het event geweest, ondanks dat het kriebelde om wel te gaan, maar dat was even niet zo slim geweest. Ik heb van Sabine en Hennie wel terug gekregen dat de Bossche Badminton Dagen een succes waren en dat ze bruisen van de ideeën om het door te ontwikkelen. Hoe de finale eredivisie is gegaan weet ik dus niet en kan daar dan ook geen oordeel over vellen. Feit is wel, dat het een super kansrijk event is waar we nog stappen mee kunnen maken.

Trainersopleiding BBF
Binnen de BBF discussiëren we regelmatig met elkaar over hoe we de jeugd aan het badmintonnen kunnen krijgen. Eén van de voorwaarden is een goede trainer met goede begeleiders bij de badmintonverenigingen. Want als de jeugd niet geboeid kan worden en vooruitgang kan boeken, dan vinden ze er niets meer aan en gaan ze wat anders doen. Een aantal verenigingen zijn succesvol binnen de BBF, maar het is te mager. Niet dat andere minder succesvolle verenigingen niet willen, maar het is niet één twee drie te realiseren.

De BBF wil meer voor hun verenigingen betekenen en investeren in goede trainers. Zo kunnen ze wat terug doen voor de aangesloten verenigingen. De BBF wil meer doen dan alleen een competitie opzetten en toernooien (laten) organiseren. In samenspraak met het bestuur van BBF ben ik dus in gesprek gegaan met Bart-Jan den Hollander en Leon Florentinus. Beide heren hebben jarenlange ervaring op het gebied van trainerschap en -opleidingen. Leon is zelfs geaccrediteerd opleider SL2 en SL3 voor Badminton Nederland. Nu weten we ook dat er altijd van alles is gezegd en geschreven over de genoemde opleidingen en het voordeel wat we als BBF hebben, is dat we nergens bij zijn aangesloten waardoor we rekening moeten houden met allerhande voorwaarden. Samen met Bart-Jan en Leon kunnen we voor de BBF dus een opleidingsprogramma samenstellen waarbij we onze verenigingen kunnen helpen aan goede begeleiders en trainers. Bedoeling is dat we tijdens de aankomende ALV de aangesloten verenigingen verder gedetailleerd kunnen informeren.

Gesprek Michel Bezuijen
Zoals ik in mijn inleiding al schreef ben ik erg blij dat er weer een bondsvoorzitter is voor Badminton Nederland. Ik blijf het een erg bizarre situatie vinden dat bestuursleden die weggestuurd zijn door de bondsvergadering, nu weer in het pluche zitten, aangevuld met een nieuw bestuurslid in de persoon van Pieter van Soerland. Ik heb een paar keer gesproken met Pieter en ik hoop dat hij zijn gedachtegoed beter over weet te brengen als ik zodat hij een bijdrage kan leveren aan keren van het tij.

Inmiddels heb ik ook een gesprek gehad met Michel Bezuijen, burgemeester van de gemeente Rijswijk en nieuwe bondsvoorzitter van Badminton Nederland. Het is aan hem om hetgeen hij van mij gehoord en gelezen heeft op juiste waarde te schatten en er het beste uit te halen voor Badminton Nederland. Want ik ben de laatste periode dan wel enorm kritisch geweest, maar iedereen kan ook teruglezen dat ik als een enorm positief ingestelde persoon aan de slag ben gegaan. En sterker nog, ik geloof er nog steeds in dat het tij te keren is. Ik heb een erg plezierig gesprek gehad met Michel Bezuijen en wat me enorm aansprak en mijn gedachtegoed bevestigde, is het feit dat Michel, net als Clemens Wortel en ik, de criticasters opgezocht heeft. Dat is de enige manier om een objectief beeld te krijgen van hetgeen er speelt binnen Badminton Nederland. 

Het opwerpen van vijandbeelden, waar ik steeds weer tegenaan gelopen ben, werkt averechts en het zal de genegeerde personen er alleen maar toe aanzetten om harder te gaan schreeuwen. In gesprek gaan en blijven met elkaar, dat is waar ik voor sta en gestaan heb. Dat werd me niet in dank afgenomen, en ik hoop van ganser harte dat de nieuwe bondsvoorzitter Michel Bezuijen het wel voor elkaar krijgt om mensen te laten inzien dat er echt iets moet gebeuren, iets rigoureus. Mijn eerste indruk wat ik mee heb gekregen is in ieder geval positief. Hij heeft charismatisch natuurlijk al meer in te brengen en een enorme bestuurlijke ervaring. Ik wens hem dan ook enorm vee succes toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *