zaterdag 28 februari 2015

De week na de finale Carlton Eredivisie

The day after is een veel gebruikte kreet en ook ik heb hem deze week gebruikt want de finale van de Carlton Eredivisie heeft een ongekende impuls opgeleverd voor de badmintonsport in Nederland. Niet in de laatste plaats door de passievolle supporters van DKC en BC Duinwijck, waarvoor nogmaals hartelijk dank. Als je ziet wat er allemaal op social media gepubliceerd is, dan kunnen we echt stellen dat het een TOP-event was. Alle dank aan iedereen die heeft meegewerkt om van dit evenement het badmintonfeest te maken wat we voor ogen hadden.
Echter moet je ook realistisch zijn en het smetje op die dag was toch de tegenvallende themamarkten. Om meer geld te genereren om de finale tot zo'n succes te maken waren deze themamarkten opgezet en dan is het erg jammer als dat niet het gewenste resultaat oplevert. Dat gaan we eens goed evalueren met de betrokken partijen en die evaluatie staat voor aanstaande maandag op de rol. We proberen dan helder en inzichtelijk te krijgen waar het mis is gegaan in met name de communicatie naar de doelgroepen, want andere projecten van partner Actorion hebben wel het gewenste resultaat gehad. Daar kwamen structureel vele bezoekers op af. We willen er allemaal lering uit trekken met als doel het volgend jaar weer te proberen, en als blijkt dat dat echt niet gaat lukken, dan gaan we wat anders zoeken. Met vallen en opstaan wordt je sterker.

Afgelopen maandag was het bestuursvergadering van Badminton Nederland. En eerlijk is eerlijk, ik moet m'n draai nog vinden her en der, zeker in de verschillende disciplines waar ik nog te weinig over weet. Neemt niet weg dat ik al volop ideeën heb om mijn portefeuille Marketing en PR een draai te geven. Leuk is dan natuurlijk dat in traject A Clear Future de nodige passages staan die daar ook betrekking op hebben en dat verandermanager Ton Meeles daar volop mee aan de  slag is gegaan. De passie van het bondsbureau en bondsbestuur sterkt hem om de gewenste veranderingen door te voeren in het tijdsbestek wat kort is, maar wel realistisch. We gaan er alles aan doen om badminton neer te zetten en hiervoor zullen we de nodige baanbrekende plannen moeten bedenken en die heb ik inmiddels ook al wel in mijn hoofd hangen. Op de vraag of er budget is voor marketing kreeg ik een antwoord wat ik al verwachtte: nee. Badminton Nederland moet roeien met de riemen die we hebben want de financiële middelen zijn fors geslonken en aangezien ook het ledental onder druk staat, moeten we dus realistisch zijn en goed op de centen letten. Dat levert dus wel eens teleurstellingen op want als men iets verwacht wat men vervolgens niet krijgt, dan is dat zuur. Maar als je naar de supermarkt gaat met €15,-- en je wilt voor €20,-- boodschappen hebben, wat zegt de kassière dan? Inderdaad, dat je dan maar wat terug moet leggen. Simpeler is het niet en dat geldt dus ook voor Badminton Nederland. Schrale troost; we zijn geen uitzondering in de sportwereld al hebben we daar helemaal niets aan.

Uitdaging is dus om meer inkomsten te genereren en natuurlijk zijn we als bond volop aan de slag met verbeterprojecten die ook zichtbaar zijn bij NOC*NSF en die hebben reeds al een extra bijdrage toegezegd. Om meer inkomsten te genereren zal er commercieel iets moeten gebeuren. Dinsdag 18 maart heb ik een afspraak staan met SponsorVisie om te bespreken waar voor Badminton Nederland, en alles wat er aan vast hangt, kansen liggen. Eén ding is zeker, er moet iets gebeuren op dit vlak en dat ga ik doen ook. Ook het Badminton Business Netwerk ligt op mijn netvlies. Hier ben ik informatie over aan het inwinnen en daar wil ik dus ook mee aan de slag. Ook voor de topsporters van ons kikkerlandje zullen we extra inkomsten moeten zien te genereren. Want daarmee kunnen we ze nog betere ondersteuning bieden waardoor ze nog beter kunnen presteren. Ook het ondersteunen van de breedtesport staat in het vizier. Als we het voor elkaar krijgen om Badminton Nederland zo te positioneren, dat iedereen er weer bij wil horen, dan kunnen we stappen maken. Maar dat zullen we als Badminton Nederland zelf moeten doen. We zullen zelf die aandacht moeten verdienen, en zeg eens eerlijk, die finale afgelopen zaterdag in de Maaspoort Sports & Events, daar wil toch iedereen bij zijn?

Plannen maken dus en we beginnen ook met de Yonex Dutch Open, want ook daar zullen we iets neer moeten gaan zetten waarvan badmintonnend Nederland gaat zeggen dat ze er echt bij willen horen. Dat ze dat toernooi echt mee willen maken en beleven. En realistisch als ik ben, liggen daar natuurlijk enorme uitdagingen. Maar de passie die de collega's hebben op het bondsbureau en het -bestuur, sterkt me om die uitdagingen aan te gaan. Er gaat echt iets veranderen aan de beleving van de Yonex Dutch Open. En Köln en Aachen zijn ook niet in één dag gebouwd, dus is er werk aan de winkel. Het merk badminton moet zo geprofileerd worden dat men er bij wil horen, dan komt de grotere aandacht vanzelf, we moeten het verdienen.

Ondertussen ben ik ook nog bezig geweest voor de BBF, want in samenwerking met Racketlon Nederland heeft de BBF een Try Out Middag georganiseerd om kennis te maken met de meerkamp. Racketlon is een meerkamp van de vier racketsporten badminton, tennis, tafeltennis en squash. Op zaterdag 28 maart aanstaande kan men in Boxtel onder begeleiding kennis maken met de vier racketsporten om vervolgens te proeven aan een Racketlon wedstrijd.


Zo leuk om op deze manier weer eens iets anders aan te bieden en daarmee nieuwe kansen te creëren om badminton nog beter op de kaart te zetten. En in september organiseren we dan gezamenlijk een Racketlon toernooi waarbij de BBF-er zich kan meten met de geoefende racketlonners.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *